AI og teknologier er ved at skabe uddannelser, hvor adgang, resultat og produkt er langt vigtigere end tilegnelse, forståelse og indsigt?
AI skaber reproduktion ikke innovation
De studerende kan bruge AI til at tage noter, forklare teorier eller metoder, fortolke data eller behandle data. Den studerendes evner er ikke længere at kunne tilegne sig en viden og en forståelse, men at forstå hvad et ønsket resultat skal være og så reproducere det. Det er ikke længere motivation og lyst eller glæde ved emnet, der driver den studerende frem i uddannelsen, men et behov for at blive færdig med emnet og komme videre til det næste. Det er ikke innovativt, undersøgende og udviklende, men gentagende, støttende og reproducerende.
Åbenhed er godt
Der er også noget godt i nogle studiers åbenhed til at lade virkeligheden komme ind og lade eksaminer være løsningsorienterede og ikke færdighedsfokuserede, men jeg savner 13-tallet og ønsket om at stræbe højere end målet, fordi man finder noget interessant, spændende og engagerende.
Hvis reproduktion er målet, er AI så midlet
Hvad er egentlig vores ønske med teknologier? Det er underfundigt at vi som mennesker har en stærk passion for at rekonstruere den virkelighed, som vi lever i. VR skal helst ligne så meget som muligt, AI skal helst ligne det ægte skrevne, det lydlige, det visuelle. Men hvad er forskellen på om det er AI der skaber de kombinatoriske muligheder for at manipulere med verden versus et menneske? Kan AI være kreativ? Pr. definition nej, fordi den kun kombinere, men reelt ikke har en retning med det den laver. Den vil ikke noget, fordi den ikke har nogen vilje. Vi er tilbage til det ældgamle problem, at hvis 1.000 aber på 1.000 computere skrev i 1.000 dage, så er der en vis sandsynlighed for at 1 af dem skrev Shakespeares samlede værker. Det er muligt, fordi alene det at taste et antal tegn, der svarer til Shakespeares samlede værker, så er det muligt.
Nu har vi så fået computerkraft nok til at de 1.00o aber kan skrive 1.000 timers tekst på få minutter. Så det store spørgsmål bliver: hvis du kan sende en robot i motionscentret, har du så trænet?