Når du skal vælge hvordan du vil kommunikere budskabet til din målgruppe, skal det ses i forhold til, hvilket formål der er med kommunikationen. Kommunikation er til forskel for information et ønske om muligheden for at målgruppen “snakker” tilbage. Det kan ske på mange måder – antallet af solgte billetter – mange/få – er første skridt af kommunikation, men det siger jo ikke noget om hvad der kommunikeres, men det kan give anledningen til kommunikation.
Første skridt må være: hvem vil du nå og er de der, hvor dine medier er. Hvis du sender en mail, så skal du jo have folks mailadresser, logisk. Lidt vanskeligere bliver det, hvis du skal have en streamer på en bus – hvilken bus? Hvor stor en streamer? Hvad skal der stå på streameren?
Når du er nået forbi om det skal være en streamer på en bus eller en direkte mail, så kommer det næste store spørgsmål: skal det være en stor indsats i kort tid eller drypvis over lang tid. Her kan det betale sig at tænke forretningen ind. Mange reklamer hænger ikke sammen med den måde organisationen fungerer på, men dem der klarer sig godt forstår at få forretning og reklame til at hænge sammen. Kan I tage et stort antal nye kunder ind, har i lager nok af varen…osv. Hele perlerækken af tiltag skal tænkes igennem.
Informere
- E-mails
- Nyhedsbreve
- Video
- Opslag
- Personaleblade
- Annoncering (både avis, radio og tv)
- Out-door
Formidle
- Road-shows
- Stormøder
- Konferencer
Kompetencer
- Uddannelse
- Coaching fra netværk
- Workshops
Inddrage og tilegne
- Planlægning med målgruppe
- Personlige møder
- Workshops