Her finder du et par ideer til at give kritik
Kritik forstås oftest som et negativt ord, men man skal også kunne sige ting til hinanden for at få løst problemer. Det kan være på arbejdet, i skolen, universitetet eller andre steder hvor man skal arbejde sammen med andre.
Det væsentlige er at gøre problemet til et problem og ikke gøre personen til problemet.
Konstruktiv kritik har til formål at hjælpe modtageren til at skue frem og give vedkommende noget at arbejde med, personen kan fx være en kollega, en medstuderende eller en elev. Det kan også være en chef som man giver råd.
Konstruktiv kritik står i modsætning tildestruktiv kritik som har til formål at underminere modtagerens selvtillid og selvrespekt og lukke enhver form for dialog mellem parterne. Lukker man dialogen, lukker man for udvikling. Vi skal bruge vores sprog til at flytte vores forståelse af verden.
Her er et par ideer til hvordan man kan leve op til idealet om konstruktiv kritik. Punkterne er til inspiration og diskussion:
Kritikken skal give 2 plusser for hvert minus:
- For hver negativ ting du påpeger, så fremhæv 2 positive ting.
- Begynd altid med at sige noget positivt.
Kritikken skal bygge på to f’er og gives som
- Forsigtige forslag, fx ”En anden mulighed er at du…”, ”Jeg ville nok foreslå at du…”, ”Har du tænkt på at …”. Folk siger sjældent nej, og hvis de gør er det nemmere at diskutere end hvis du farer i hovedet på dem.
- Giv nogle få, men vigtige råd. Nøjes med de 2-3 absolut vigtigste kritikpunkter i din feedback. Det giver personen et fokus og nogle klare mål. Får personen at vide at alt er galt, så kommer vedkommende ikke altid meget videre end at opgive. Hver ting til sin tid.
Kritikken skal bygge på 3 k’er:
- Vær konkret, altså gå i detaljer så modtageren forstår helt præcist hvad du taler om og ikke efterlades med spørgsmål som “hvad mener du?” eller “hvad så nu?”. Læg gerne op til at den anden kan stille spørgsmål, men vedkommende bør gøre det efter du har sagt, hvad du ønsker at sige.
- Vær konstruktiv, dvs. fremadrettet og fortæl hvordan modtageren måske skulle forsøge at gøre næste gang – giv personen noget at arbejde frem imod, og ikke at se tilbage på.
- Vær kærlig, dvs. vis sympati og interesse for modtageren. Når du giver kritik, gør du det som regel fordi du har erfaret det samme problem, men løst det. Sæt dig ind i personens sted. Lige meget hvor gamle eller kloge vi er, lærer vi alle hele tiden nyt om hvordan verden egentlig hænger sammen.