Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Hvad er det f.eks. at forstå hinanden? Hvornår kan dit barn sin 3-tabel? Ved 30, 300 eller 3.000? Meget tyder på at vores sprog er så fyldt med betydningshuller, at det oftest er fordi, at vi gør som vi plejer, at vi forstår hinanden.
Derfor kræver det noget ekstra et løse konflikter og komme konflikter i forkøbet. Oftest opstår misforståelse fordi man fortolker upræcise opgaver og udtryk til sin egen fordel.
Sproglig opmærksomhed
Men man kan være mere opmærksom på sit sprog og ens sproglige adfærd. Opmærksomhed åbner for gensidig forståelse.
Ved at åbne sit sprog og være sprogligt bevidst kan man opnå en dybere, udvidet dialog, som kan gøre, at man undgår fornemmelsen af, at den anden alligevel aldrig lytter til, hvad man siger – noget de fleste oplever på et eller andet tidspunkt i deres parforhold.
Sproglige domme
Et andet vigtigt punkt for den sproglige opmærksomhed er ikke at udstede domme. Man skal f.eks. ikke sige “Det er noget vrøvl…” , “Du tager fuldstændigt fejl…”, “Er du dum når du…”…osv.. – sådanne udtryk er domme som bygger på en forudindtagethed. En idé om hvad der er rigtigt og forkert. Det kan selvfølgelig være nødvendigt af og til, men er skidt, hvis man ønsker forandring, udvikling, idérigdom, deltagelse, accept, en fælles ånd og innovation.
I stedet for skal man forsøge at åbne sit sprog, så den anden får mulighed for at bidrage med sin forståelse af sagen – eller forklare hvorfor man har gjort som man har gjort. I stedet for domme kan man bruge udtryk, som mener du at…, jeg opfatter det som…,men er den ikke…,…osv. – udtryk der enten viser din forståelse eller forsøger at afdække den andens forståelse af sagen.
Folk gør aldrig ting fordi de mener det er den dårligste løsning – de mener altid at det er den bedst mulige løsning de har valgt, din opgave er at forstå hvorfor.
Det man har sammen
Problemet i en virksomhed er at der er mindst to om et problem – den der har det, og den der skal løse det. Den ene ved hvorfor det er et problem, den anden har kompetencen til at løse det. De to ting skal forenes, og det kræver lydhørhed og sproglig opmærksomhed fra begge parter – ellers gør de bare som de plejer. Det kan selvfølgelig være godt, hvis det tidligere har medført succes, men det kan også medføre kroniske konflikter, der kunne blive et lykkeligt samarbejde med lidt mere sproglig opmærksomhed. Og det kan medføre en manglende evne til at omstille sig, når der sker forandringer og kriser i virksomhedens hverdag.