Journalisten er firmaets bedste ven
Få virksomheder og organisationer forstår at udnytte pressens selvglæde ved at fortælle den gode historie. I stedet ser virksomheder på journalister, som personer der snager og piller i ting, som egentlig ikke rager dem. Men de er i bund og grund den lille mands beskytter. Så hvis du hjælper journalisten, så hjælper du den lille mand. På den måde kan virksomheden holde sig mere sikkert svævende i mediernes søgelys.
Man kan bruge journalisterne til at fortælle historier. Det gælder om at finde den rette vinkel og se hvordan virksomheden griber ind i sin verden omkring sig. De skal fodres med jævnlige mellemrum. De skal vide at virksomheden ønsker at hjælpe og oplyse i sager. Det skaber troværdighed over for journalisten og skaber samarbejde i stedet for modarbejde.
Flyv ikke høj’re end vingerne bær’
Alt med måde – selvfølgelig. Journalister kan også vende sig mod virksomheden. De går efter den gode historie og ikke nødvendigvis efter det, du fortæller dem. Derfor skal kontakt med medier gennemtænkes grundigt og planlægges, inden man selv går til dem. Der skal være enighed og hvorfor og hvordan. Hvad målet er og hvilke tiltag der kan gøres, hvis man rammer ved siden af. Kommunikation er ikke enkelt, men derfor behøver det ikke at blive gjort svært – det kræver overblik og struktur.
En stor del virksomheder har ikke en beredskabsplan, som kan tages frem i mulige krisesituationer, så alle i virksomheden ved hvordan man håndterer en krise. Hvem må sige hvad? Hvordan får ledelsen kommunikeret ordentligt ud til medarbejderne i situationen? Eller er der pludselig 1.200 potentielle sladrehanke ansat under samme tag når Ekstra Bladet ringer? Hvilke medier går man til? Hvem skal tage sig af det? Hvem skal mødes, så man kan melde hurtigt tilbage og være i pressen med det samme?
Her skal man selvsagt vælge en plan og strategi der står mål med virksomhedens størrelse og interesse i offentligheden. Kommunikationen skal også vægtes med hvilket image virksomheden har i forvejen og hvem der har interesse i at tale negativt eller positivt om virksomheden og dens virke. Man skal finde vindens varme strømme og passe på lufthullerne – anderledes er det ikke.