Skriv stillingsannoncer
Tips og tricks til at skrive stillingsannoncer og jobopslag for virksomheder
Stillingsopslag / Stillingsannoncer
Om at skrive stillingsopslag og jobannoncer for virksomheder
Det største problem for virksomheder er at de ofte fortæller overordnet om sig selv og virksomheden – i stedet for at bruge de dyre spaltekroner på at motivere ansøgeren ved at fortælle om jobbets indhold og fordele. “Show don’t tell” er et kært ordsprog for skribenter, som de fleste gerne tager til sig, men sjældent efterlever. Her kan du læse lidt om hvordan du show’er.
Typiske problemer
Problemerne med stillingsopslag er som regel at teksten er for almindelig og intetsigende. Tekstens indhold rammer alle og ingen fordi man ligner alle de andre intetsigende stillingsopslag. Dermed rammer man de aktive jobsøgende, som måske ikke har været i arbejde i en periode og som søger alle stillinger. Dem man som regel ønsker at få til at søge en stilling, er de passive jobsøgende, dvs. dem som er i job og har været det i nogle år, men godt kunne finde på at søge noget andet, hvis de opdagede noget nyt, anderledes og spændende.
Løsningen kommer man tættere på ved at gøre sig bevidst om stillingens fordele og ulemper. Det samme gælder det man skriver om selve virksomheden – en virksomhed som viser at den er sig selv og sine værdier, mål og evner bevidst fremstår som mere troværdig, ærlig og kompetent = et arbejdsplads med muligheder, som er det en ansøger ser efter.
Inden stillingsopslaget skrives
Overvej følgende – du skal bruge det længere nede:
- Fakta: Hvad rummer jobbet konkret?
- Hvilke dele af det jobbet rummer kan fremhæves som fordele og hvilke er ulemper?
- Hvad betyder det for den ansøger, som I henvender jer til? Hvad er ansøgernes udbytte?
Stillingsopslagets form:
- Først skal der stå hvad er det for et udbytte, som den I henvender jer til får ud af at arbejde i virksomheden – hvad kan I tilbyde, som passer med den persons profil som I søger. Kan I f.eks. konkurrere på lønnen, på udannelsesmuligheder, medbestemmelse, ledelse, projektarbejde – det er godt at være sig de mere bløde værdier bevidst. De bløde værdier efterspørges af nutidens ansøgere.
- Hvilke fordele er der ellers ved at arbejde i virksomheden – hvad skal være ansøgerens praktiske motivation.
- Hvilke egenskaber har virksomheden ellers og hvilke egenskaber forlanger I af ansøgeren.
- Kontaktinformationer og fakta om virksomheden.
Gode argumenter gi’r gode ansøgere
Gode argumenter og profiler kan testes ved at vende dem om, f.eks. “Du skal være i godt humør” vendes til “Du skal være vrissen og irriteret”. Hvis det modsatte ikke er virker fornuftigt at påstå eller ønske, så er det ikke et specielt godt modargument eller en særligt præcis profil. Det bliver let overfladiske og banale udtryk, som ingen vil være uenige i og dermed siger de ikke meget om virksomheden, og giver ikke ansøgeren er godt billede = det motiverer ikke ansøgeren til at søge hos jer.
AIDA – en skabelon til form
En model man ofte bruger er AIDA – efter: Attention, Interest, Decision, Action. Dvs. at først skal man fange læserens opmærksomhed, f.eks. med billeder, en fængende overskrift, virksomhedens navn (hvis man mener at navnet i sig selv er reklame nok). Dernæst skal man skærpe læserens interesse og nysgerrighed – hvad får læseren ud af jobbet, og hvad skal få læseren til at bruge kræfter på at søge stillingen. Dernæst skal der være noget som kan få læseren til at træffe en beslutning, f.eks. fakta om stillingen, lønforhold, ansøgningskriterier, info om arbejdspladsens værdier, kollegaer og personalegoder. Herefter kan der stå ansøgningskriterier, adresse, kontaktinformationer m.m. – oplysninger som appellerer til handling
Modellen i sig selv giver ikke nogen sikkerhed for at en ansøger søger stillingen. Derfor er det vigtigt at undersøge de potentielle ansøgeres og arbejdsmarkedets værdier, ønsker, holdninger …osv. – at skrive et stillingsopslag er at skrive til en bestemt målgruppe.
Modellen giver heller ikke nogen sikkerhed for at man vælger den rigtige rækkefølge af oplysninger. Det kan være vidt forskelligt hvad der fanger en læsers opmærksomhed. Derfor skal man være opmærksom på at ethvert valg i høj grad også er et fravalg af en anden type læser. Er du i tvivl, så brug de medarbejdere, som allerede findes i virksomheden til at prøve stillingsopslaget af.