HR er 80% kommunikation
HR-afdelingerne ved det bare ikke og de er ikke rustet godt nok til opgaven. På den anden side sidder kommunikationsafdelingen og skriver personaleblade og artikler til hjemmesider, intranettet og indlæg til direktørens blog. De producerer uden mål eller viden om den effekt de kan skabe.
Nutidens ansatte er ikke kun arbejdskraft, som skal producere noget for virksomheden, som den kan sælge. Vi taler om “socialt arbejdsliv”, APV og “tilfredshedsundersøgelser” som skal vise hvordan virksomheden har det.
På lige fod med detailhandlen er det at have en vare på hylden – en ledig stilling – ikke længere nok. Men ansatte er som bekendt et nødvendigt onde: man kunne spørge tilbage om ikke lederen er det samme, hvis blot de ansatte havde virksomhedens mål i sigte og gjorde det til deres eget. Hvordan motiverer man folk til det?
Lederen i fokus
En leder skal ikke organisere, men motivere og engagere sine ansatte. Få dem til at se målet for det de laver, sørge for en oplevelse af ‘retfærdighed’, at de får lyst og vilje til at løse problemer bedst muligt. Engagerede og motiverede medarbejdere giver ifølge undersøgelser fra USA større udbytte og succes for virksomheden. Undersøgelserne peger på at den interne kommunikation har en central rolle i at skabe og understøtte engagement og motivation hos virksomhedens medarbejdere.
Der er blot ingen, der kan forklare hvordan det hænger sammen. Derfor skal mit ph.d.-projekt afklare forholdet mellem intern kommunikation og employee engagement i danske virksomheder. Hvor kan den interne kommunikation spille ind, og hvor er udviklingspotentialet i dansk regi sammenlignet med internationale erfaringer.
Højt engagement giver høj vækstrate
Ser man på de tilgængelige undersøgelser, er der ingen tvivl om at der er en sammenhæng mellem employee engagement og intern kommunikation. Men der findes ingen dokumentation for, hvad der virker i praksis, og der er dermed intet reelt vidensgrundlag at agere efter. Undersøgelserne peger bl.a. på at virksomheder, der satser aktivt på employee engagement og får en høj score på feltet, også er markedsledende og har en høj vækstrate.
Employee engagement skaber desuden et udbytte inden for motivation, loyalitet, kollegial støtte, bedre samarbejde, fald i sygefravær, færre udskiftninger af ansatte, hastigheden hvormed opgaver bliver løst, og den tid de ansatte accepterer at bruge på deres arbejde og innovative bidrag til udvikling af virksomheden. Elementer der i sidste ende kan ses på bundlinjen og mærkes i det daglige.
Økonomi
Ved et aftalt møde fremlægger jeg oplæg til budget. Beløbet til løn m.m. er på almindeligvis fradragsberettiget.
Bestil møde
Yderligere info
Kontakt Mikael Elkan (ansøger) for yderligere praktisk info om hvordan jeres virksomhed kan blive en del af projektet og indgå som case-virksomhed.
Ring på tlf. 23 96 10 30 eller skriv en mail