Employee engagement
Der er en sammenhæng mellem ansattes engagement, motivation og tilfredshed og den interne kommunikation. Spørgsmålet er hvordan styrer det og skaber employee engagement i en virksomhed.
Gift med sit arbejde, skilt fra sin leder
Sådan hedder det tradtionelt, og de fleste vil nok kunne nikke genkendende til det. Lederen skal formå at kommunikere virksomhedens vision, mission og strategi, men også lydhørhed, empati, skabe retfærdighed og vise interesse for sine ansattes udvikling – hvis man vel at mærke ønsker at beholde dem.
Som jeg hørte en direktør sige ved et møde for nyligt: “Hos mig kan du ikke ture med gå, men du kan true med at blive.” Billedet er klart, for hvis der er en konflikt, så bliver lederen tvunget til at løse den, hvis den ansatte bliver.
At måle en sammenhæng i employee engagement
Der er mange bud på hvordan man måler ansattes engagement og motivation. Traditionelt sker det ved de gængse redskaber som spørgeundersøgelser, som man laver normalfordelinger osv. på for at vise hvad de ansatte selv mener der motiverer dem. Det er en vigtig forskel, for der er ingen der siger at de rent faktisk ved hvad der motiverer dem, men de ved helt sikkert hvad de tror der motiverer dem. Af og til kan modgang i sidste ende være en stor motivationsfaktor, som skaber sammenhold og energi, hvis man kommer over på den anden side af modgangen. Undersøgelser peger på at nærmeste leder er vigtigste kilde til informationer – det kan så være fordi, de andre kilder, som fx intranet og nyhedsbreve, er vanvittigt dårlige eller utroværdige. Det er der ingen undersøgelser af .
Den fælles historie
Ledere skal have øje for den fælles historie – lokalt som globalt i virksomheden. Det er også den der skal gøres op med hvis der skal ske store ændringer i sammensætningen, budgettet, fysiske flytninger eller andet, der påvirker de rammer og roller, som de ansatte har fået tildelt eller har tildelt sig selv.
Danmark vs. resten af verden
Der findes meget få undersøgelser efter danske forhold, der beskriver employee engagement. Men alt tyder på at det bliver et af de kommende buzzwords i DK. Kigger man på portaler som Melcrum og CommunicatorsNetwork, så peger det i den retning.
Kommunikation + HR = employee engagement
Det lader også til at det er den rette cocktail af kommunikation og HR. Employee engagement kan være et kærkomment felt, hvor intern kommunikation får mulighed for at vise en evne til at skabe værdi.