Det gælder om at undgå brandslukning
– af Mikael Elkan
Vi kan ikke lade være med at kommunikere, og det vi kommunikerer, har altid en betydning for dem vi kommunikerer til. Derfor kan bevidst brug af virksomhedens kommunikation altid betale sig.
Ved løbende kvalitetssikring af virksomhedens kommunikation, kan man undgå at spilde tid med at rette op på misforståelse – både eksternt og internt i virksomheden eller organisationen.
Det kræver at virksomheden har en detaljeret kommunikationspolitik, som dækker alle facetter af virksomhedens kommunikation: Produktion af tekster og brug af sprog i breve, e-mail, telefonen, fax og på nettet. I den daglige kontakt med kunder eller brugere. At medarbejderne kender og bruger det informationsmateriale, som er til rådighed.
At undgå brandslukning kræver at virksomheden har en samlet og stærk kommunikative bevidsthed om hvordan virksomheden kommunikerer, og hvordan den ønsker at kommunikere. Det er man nemlig ikke altid enige om, når slaget skal stå – det skaber utroværdighed og usikkerhed hos kunder, interessenter og samarbejdspartnere.
En aktiv sprogpolitik skal evalueres og iværksættes mindst en gang om året. Hertil kan man løbende foretage analyser af samtaler med kunder, samtaler af møder, test af tekster og informationsmateriale. Undersøgelser af virksomhedens image. Analyser af virksomhedens interne kommunikation – både teknisk, sprogligt og adfærdsmæssigt.
Det væsentlige er at man er bevidst om at alle niveauer udgør en del af virksomhedens kommunikation – de fleste glemmer at det kan være alt fra firmaets lønsedler, den måde du tager telefonen på, det du fik sagt ved mødet eller den måde man taler til hinanden.
Det er ikke alt der har en mening, men det er alt som kunden kan give sin mening om – derfor må man være beredt.