Det gælder om at kunne spille på alle tangenter
– af Mikael Elkan
I får størst udbytte af jeres kommunikation ved at kende bredden af begrebet ‘kommunikation’
Kommunikation foregår overalt i virksomheden, på alle niveauer og på alle tider af døgnet.
Møder man præcist? Kommer man dumpende ind til møderne? Må man gå uden slips? Hvad kan man sige til chefen? Hvor ofte sidder du i møde med ledelsen? Hvem siger noget ved fredagsmorgenbordet? Hvor sidder du i kantinen? Tager man hinandens telefon? Laver man noget, hvis man sidder og tænker? Hvor ofte må du gå på toilettet før de andre ser underligt på dig? Det er alt sammen kommunikation, der siger noget om hvordan man bør gøre her. Og det er kommunikation der langsomt bliver forankret i hverdagens arbejdsgang, så ingen lægger mærke til den. Det er regler de nye er nødt til at følge, hvis de vil “falde til” og spille samme melodi som resten af orkestret.
Kommunikationen betyder ikke alene noget for hvordan virksomheden er skuret sammen, men også hvordan den kan skrues fra hinanden. Derfor er en løbende analytisk tilgang til kommunikation vigtig. Ikke mindst bør enhver form for ændring i virksomhedens struktur og form følges op med mulighed for feedback. Ændringer i ledelsen bør give plads til åbninger og styret dialog.
Problemet er at de fleste virksomheder ofte kun ser…
det fysiske arbejde – personalebladet, placering i medierne, pressemeddelelser, eksternt materiale, præsentationsmapper …osv. som den egentlige kommunikation, men det er meget mere end det. Og det skal chefen som regel vide og være klar over, før der kan skabes et grundlag for opfølgning og dokumentation af virksomhedens kommunikation og image.
Konsekvenserne af et manglende fokus på…
kommunikationen som helhed, kan være uønskede konflikter, manglende håndtering af kriser, medarbejderflugt, tab af eksterne partnere, stress på arbejdspladsen, dårlig omgangstone, manglende støtte ved forandringer i virksomheden …osv.. Ledelsens bevidsthed om hvad, hvor og hvor omfattende kommunikationen er kan derfor være med til at støtte virksomheden i medgang og modgang.