Breve og e-mails
– skriv klare og gode breve og e-mails
I virksomheder bliver der skrevet et væld af breve og mails med det formål at kommunikere direkte og klart til kunder, medlemmer, samarbejdspartnere og borgere. Dermed er brevet et vigtigt værktøj i organisationens samlede kommunikation – og det stiller store krav til skribenten. Men i stedet for effektivt at sende et klart budskab skaber brevet ofte frustration og forvirring hos modtageren, fordi brevet sender uhensigtsmæssige og uheldige signaler eller ikke er tilpasset modtagerens situation.
Formålet med kurset
Deltagerne får konkrete værktøjer til at kommunikere effektivt og klart, når den valgte kommunikationsform er brevet.
å kurset arbejdes der med
· Hvilke kvalitetskriterier er der for det gode brev?
· Hvilken genre/brevtype skal vælges hvornår?
· Hvordan målrettes brevet til modtagerens situation og behov?
· Hvordan bliver brevet overskueligt og hensigtsmæssigt?
· Hvordan kommer budskabet klart frem i brevet?
· Hvilke signaler sender brevet om afsenderen?
· Eksempler på gode og dårlige breve
Kursets form
Deltagerne skal være indstillet på at deltage aktivt på kurset. Dagen veksler mellem oplæg, praktiske øvelser i grupper, eksempler og diskussioner i plenum. På kurset arbejdes der med deltagernes egne breve for at sikre, at kurset bliver så relevant som muligt for deltagerne. Derfor skal deltagerne 14 dage inden kursusstart sende eksempler på egne breve til underviseren.
Målgruppen for kurset
Kurset henvender sig til alle, der skriver breve som del af deres arbejde.
Kontakt
Kontakt ELKAN for at høre mere om kurset i mundtlig formidling