Den digitale læsers hjerne
Anmeldelse
Anmeldelse
– Den digitale læsers hjerne
bog af Kresten Bjerg
Kresten Bjerg er en mand, som man snart ikke kommer uden om, hvis man arbejder med sprog og kommunikation. Sidst var det “Skriveguiden” denne gang har Kresten sat fokus på digitale tekster.
Lad mig straks gøre opmærksom på at jeg kender Kresten. Jeg har tilmed haft fornøjelse af at dele kontor med ham i en kort periode, så jeg tænkte at jeg skulle gå til stålet i denne anmeldelse for at understrege at der ikke er lagt fingre imellem. Det er bare rigtigt svært at have noget imod bogen. Jeg har et par enkelte ankepunkter, som kommer senere (forbudt at skrive i digitale tekster i øvrigt).
Perfekt til:
Enhver der arbejder med tekster. Jeg vil ikke engang nøjes med at sige digitale. Jeg blev så meget revet med i første del af bogen at jeg næsten fik en skønlitterær fornemmelse. Kresten Bjerg formår at samle, kategorisere og perspektivere de seneste 10+ års sprogforskning og samle fokus i 5 kognitive greb og 20 skriveråd, der er eksemplificeret og konkretiseret. Som læser var det en ren fornøjelse – ikke mindst fordi Kresten skriver som han prædiker: klart og forståeligt.
En udfordring for
Dem der bare gerne vil fylde en skabelon ud. Det her en bog for intellektuelle håndværkere, der vil have mere viden og have bund i deres skriveråd og vejledning. Som bogen selv siger i indledningen “Verden mangler ikke bøger om at skrive godt. Verden mangler bøger om at skrive godt, som er velbegrundede.” Så hvis du er “Hvor skriver jeg under”-typen, så bliver du udfordret, når de gode råd skal omsættes til praksis. Du skal arbejde, men du får nok ikke mere præcis og klar hjælp end den, Kresten Bjerg lægger frem her.
Trækker op
Bogen viser et fantastisk overblik over teorier, tilgange og sprogforståelse. Den er godt skrevet og formidlet. Den har både bredde og dybe i sine eksempler, teoretisk fundament og vidde med teori, skriveråd, undersøgelse og eksempler fra to skriveguides fra virksomheder, der har prøvet at gøre det. Hvad er der egentlig at være sur over?
Trækker ned
Overordnet har jeg to ankepunkter til bogen.
1. Der er flere henvisninger a la “…som undersøgelser viser…” (s.15, 16,18, 20, 49…) Her skrider bogen lidt i svinget for mig, som læser, der netop holdt af det velbegrundede og undersøgende. Fx:
- side 15: “Inden for alle fag ser vi stadig mere specialiseret viden…”
- Side 16: “Mange undersøgelser viser, at man har sværere ved at koncentrere sig om…”
- Side 18: “Det er en af grundene til, at man taler om digital afhængighed…”
Det er blot tre eksempler på at læseren lidt efterlades med en søgen efter, hvor i teksten, skal jeg finde referencen til påstanden, eller en at teksten er på grænsen til det ikke-akademiske. Der er dog også mange konkrete henvisninger til litteratur og undersøgelser, som er fint underbygget. Omvendt skal bogen også balancere mellem at være akademisk formidling eller håndbog i skrivning af digitale tekster, men det er måske netop enten dens akilleshæl eller succes at udføre den balancekunst.
2. Mit andet punkt er det digitale. Bogen skriver “..det er spændende og motiverende at forstå, hvordan vi læser digitalt” (s.13), men jeg bliver undervejs i tvivl, om det jeg får ikke er mere almene skrive- og sprogråd, eller om alle de råd man får, lægger sig op ad den digitale tekst? Jeg er som læser nødt til at holde fast i bogens opbygning med de indledende 5 kognitive greb, som basis for den videre formidling af at alt derefter handler om digitale tekster, men jeg efterlades med en lille tvivl om: hvordan adskiller det her sig fra andre tekster på tryk? Er det ikke bare rigtigt gode, velbegrundede skriveråd? Underordnet hvad, så ER det rigtigt gode, velbegrundede råd, men jeg har en lille tvivl. Til gengæld følges sporet om hjernen og sproget til dørs, så allerede der, er de fleste læsere sikkert tabt i den digitale i forvirringens lyksalighed over at komme helt tæt på, hvorfor det virker.
Konklusion
Jeg håber oprigtigt at bogen bliver en klassiker og en del af pensum på en eller anden uddannelse for studerende, der skal arbejde med sprog og tekster. Der er så mange muligheder i bogen med referencer til forskning, konkrete eksempler fra praksis (KODA og SFI har sagt ja til at lægge deres skriveguide ved), konkrete skriveråd som kan trænes og øves, 5 enkle og forståelige greb, debat om brug af medier, tal fra en befolkningsundersøgelse, hvor skriverådene er blevet testet og meget mere. Står du og smugkigger i boghandleren, så start fra side 15, så har du stilen og fagligheden. Du bliver fanget, så er du advaret.
- Køb bogen her (Hvis du er i tvivl, så skal du købe den trykte version)
Anmelder
Anmeldelse skrevet af Mikael Elkan
Den digitale læsers hjerne
Anmeldelse
Placering |
||
Akademisk | ———-X | Pædagogisk |
Aktuel | X———-X | Klassiker |
Hurtigt igennem | —X——- | Lang tid at læse |
For nogle | ———X- | For alle |