Cases

Cases • Projekt • Kunder

Kernen i mit konsulentarbejde er at hjælpe mine kunder med at løse deres udfordringer med en høj grad af involvering og samarbejde.

I de cases du kan læse her, får du en fornemmelse af nogle af de opgaver jeg har deltaget i og løst, og hvordan jeg arbejder inden for forskellige ydelser.

Styrket ledergruppe

Bedre beslutninger

Lederne i en stor dansk virksomhed havde for travlt på deres møder. De nåede ikke alt de ville, de vurderede selv at de lå under middel på mødeffektivitet, men ville gerne være helt i top.

Jeg interviewede de 10 ledere, observerede deres møder og holdt sessioner med ledelsen før og efter møderne. På baggrund af data og observationer udviklede vi sammen bedre processer for møder og sparrede med mødelederne, om hvordan de kunne styrke deres ledelse og beslutninger. Som en slutning på forløbet modtog ledergruppen et videoforløb til at kunne følge op og støtte gruppens PA’er.


Strategi og MUS

Når forandringer påvirker opgaver og kompetencer

En afdeling af sagsbehandlere og jurister i en kommune havde i lang tid ikke fået gennemført MUS og talt udvikling. Lederen ville gerne have et overblik over hvad det krævede at være en sagsbehandler og få et fælles blik for deres opgaver, da de stod over for en stor forandringsproces, som også skulle planlægges.

Jeg faciliterede en proces sammen med ledelsen omkring de strategiske ændringer og siden med afdelingen omkring opgaver og påvirkning.

Deltagerne havde en energifyldt og innovativ proces, hvor de fik fik diskuteret tegnet og beskrevet arbejdsprocesser,  opgaver og kompetencer nu og i fremtiden samt lavet et oplæg til ledelsen, så de sammen kunne arbejde videre med de konkrete tiltag i en forandringsproces.


“Vi går hjem”

Arbejdet blev nedlagt

Et speditionsfirma havde været ude for en arbejdsnedlæggelse af 150 personer på grund af en kommentar fra en leder, som en medarbejder misforstod. Lederen fik egentlig løst problemet med personen, men de øvrige medarbejdere nedlagde arbejdet i protest mod ledelsens adfærd.

Jeg indsamlede data, designede og gennemførte et forløb med ledergruppen for at styrke det personlige lederskab, forståelse for organisationer og lederopgaven – bl.a. konflikthåndtering og kommunikation.

Der blev etableret nye processer for lederne, bedre kommunikation. Vi designede bl.a. sammen et 12 min. møde til lederne, da de kun havde kort tid til at mødes i og derfor aldrig fik holdt møder. De arbejdede i 3-holdsskift, så det var svært for dem at kommunikere. Det blev ændret med positiv effekt. Allerede undervejs i forløbet ændrede lederne deres adfærd og kommunikation med medarbejderne og kunne melde positivt tilbage.


Mikael Elkan S/H
Mikael Elkan
Organisations- og ledelseskonsulent
Jeg begyndte som konsulent i 2015. Jeg har erfaring fra både private og offentlige virksomheder. Jeg arbejder med organisationer og afdelinger og med ledelse og ledere.

Way of working

Min måde at arbejde på er enkel og effektiv, men frem for alt: sammen med mine kunder.

  • See – indsamle data, interviews, observationer eller interaktioner hos jer. Det vurdere vi sammen efter opgaven og mulighederne.
  • Think – forstå, fortolke og reflektere sammen med jer i en innovativ proces, hvor helst flere lag af organisationen deltager.
  • Change – ændre og implementere sammen med jer, så vi kan skabe transparens, commitment og kvalitativ fremdrift i processen.

Min tilgang er derfor også at arbejde:

  • Iterativt – en forandring kan give nye og andre udfordringer. Det etisk ansvarlige er derfor at se forandring som udvikling.
  • Innovativt – udvikling sker frygtløst og med plads til ideer. Det er energifyldt og sjovt at tænke nyt. Jeg bruger gerne Hackatons.
  • Implementerende – de bedste processer er dem, hvor konsulenten  gør sig selv overflødig, og vi slipper samarbejdet, når I ikke længere har behovet.