Storytelling

Storytelling som begreb

Storytelling har siden midten af 90’erne været et af de store buzzwords inden for marketing, branding, PR og kommunikation.  Ordet bliver brugt om mangt og meget. Men hvad dækker det

Share
Anekdoten – den stærkeste fortælling

Mange spørger hvordan man så skal gøre, hvis man gerne vil bruge storytelling. En “nem” indgang er at bruge anekdoter. Den omninarrative fortælling Anekdoten har nogle egenskaber der gør den

Share
Publikationer

Storytelling / historiefortælling i organisationer Interview: Radiointerview om storytelling – 2005 Interviewet blev foretaget i forbindelse med konference i Århus om storytelling. Åbn interview som mp3 (7,75Mb) Kandidatafhandling: Storytelling som

Share
Storytelling i perspektiv

Begrebet “storytelling” er allerede, inden det har fundet sit fodfæste, ved at blive udvandet af at blive brugt til en teori om alt Følgende er storytelling i forskellige perspektiver man

Share
Narrativer som begreb inden for storytelling

I sprogteori kan man definere narrativer på en mere konkret måde end det ofte sker i håndbøger om organisationsteori om storytelling – fx ud fra grammatiske enheder og syntaktiske strukturer.

Share
Litteratur

Udvalg af litteratur med relation til storytelling og organisationsteori Andersen, Heine og Kaspersen, Lars Bo (Ed.): Klassisk og moderne samfundsteori. Hans Reitzels Forlag, 1996/2000. Andersen, Heine, Thomas Brante og Olav

Share
Harens speciale

En fortælling fra det virkelige liv som specialestuderende En ræv hører en underlig klapren i skoven. Den går efter lyden og kommer til en lysning. Her sidder en hare på

Share
Foredrag og kurser

Få et tilbud eller se efter kommende foredrag og undervisning Mikael Elkan holder løbende kurser om storytelling. www.ElkanLab.dk Lær metoder og hør erfaringer om at bruge fortællinger til værdier, processer,

Share
Storytelling i virksomheder

storytelling, fortællinger, historier eller historiefortælling… sært barn har mange navne En fortælling er en mundtlig gerne, som vi bruger dagligt. Fortællingens styrke er den relation fortælleren skaber til sit publikum.

Share
Virksomheder kan jo ikke fortælle

Storytelling – bløde værdier med hårde resultater. – af Mikael Elkan (cand.mag.). Artiklen er oprindeligt skrevet til corporaterelations.dk  ”Hvis disse vægge kunne tale,” siger man, men det kan de ikke.

Share
Storytelling til tælling?

Hvad er storytelling, og hvad skal de humanistiske videnskaber bruge det til. Storytelling har op igennem 90’erne været et modeord. Artiklen debatterer storytelling og brugen af storytelling i praksis Udgivet

Share
Storytelling som online branding

Virksomheden eller produktet skal skabe oplevelser, værdier og følelser for at kunne konkurrere – påstanden er også at fortællinger kan det, og spørgsmålet er her om fortællinger kan bruges til

Share
Hvad kan storytelling – brugt eller misbrugt af virksomheder

Kommentarer fra seminar hos Berlingske Tidende afholdt i 2002 Fire virskomheder mødtes i 2002 hos Berlingske Tidende til at diskutere storytelling ved et seminar afholdt af Berlingske Live. Grand Jean

Share
Brug af aktantmodellen til storytelling

Aktantmodellen, berettermodellen, fortællemodellen, eventyrmodellen… modellerne er mange. Her er aktantmodellen beskrevet til at konstruere historiefortællinger – af Mikael Elkan (cand.mag.) Aktantmodellen er en model som de fleste fortællinger kan passes

Share
Anekdoter

Anekdoter Anekdoter er korte fortællinger, som er almengyldige og ikke har nogen egentlig fortæller, men som kan fortælles af alle. Det interessante ved anekdoter er også at de beskriver nogle

Share
Mellem to verdener

Mellem to verdener Om fiktion og virkelighed af Mikael Elkan – oprindeligt trykt i Sentura – Tidsskrift for litteratur og film, # 11 (2001)  Redaktørens note:  “Vores fortæller glider ubesværet

Share

Del med dem du kender