Kommunikation

Elkans sider om kommunikation

Kommunikation vs. information

Information = at ændre eller påvirke en adfærd ved at oplyse data til en person. Fx at informere om at et møde begynder kl.08:15 for at få folk til at møde om

Kommunikation = at gøre fælles og inddrage andre i sin vurdering, fortolkning, forståelse eller verdensbillede. Nogle opfatter bevidst kommunikation som manipulation – og dermed uetisk. Det er et grundlæggende problem ved at arbejde med kommunikation. Kommunikation har mange facetter der favner sociologi, lingvistik, psykologi og filosofi.

Kommunikation som begreb

Kommunikation bruges om alle former for udveksling af lyd, tegn og symboler mellem to enheder som har tilegnet sig eller er blevet tildelt et sprog – det være sig mennesker eller maskiner. Det gør det vanskeligt at arbejde med.

Ordet kommunikation kommer af det latinske communicare, hvilket nogenlunde oversat betyder “at gøre fælles, fordele”. Vi kender en bøjning af det latinsk ord fra kommune, kommunisme og kommunion.

Måling af kommunikation

Det helt store spørgsmål er hvordan man måler noget, der næsten per definition udgøres af en fortolkningspraksis.

Et bud kunne være at kommunikation netop skal ses som opfyldelse af “at gøre fælles”. Det er kommunikationens målsætning, dvs. hvor forståeligt er et brev for dem man skal gøre det fælles for, hvor mange når man ud til, hvem har tilmeldt sig, hvor mange er tilfredse…osv.

Anmeldelse – Den digitale læsers hjerne

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+

Continue
Danskere kan ikke kritisere

Vi kalder det konstruktiv kritik Arh, ja – her må godt grines indledningsvist 🙂 Hver gang kritik kommer på banen, …

Continue
Viral markedsføring

Viral kommer af ordet virus. Ideen er at viden og kendskab til ens produkt spreder sig på samme måde som…

Continue
Når målgruppen ikke er målet

Trykt i Kommunikation & Sprogs medlemsblad 2016 Den gode gamle med at kommunikation kommer af “communicare”, som betyder “gøre fælles”…

Continue
Dialog er det nye sort

Samtale som middel til inddragelse af medarbejdere   Af Jann Scheuer, viceinstitutleder og lektor på Nordisk Forskningsinstitut, Københavns Universitet Fra…

Continue

Storytelling har siden midten af 90’erne været et af de store buzzwords inden for marketing, branding, PR og kommunikation.  Ordet…

Continue

Mange spørger hvordan man så skal gøre, hvis man gerne vil bruge storytelling. En “nem” indgang er at bruge anekdoter.…

Continue

Storytelling / historiefortælling i organisationer Interview: Radiointerview om storytelling – 2005 Interviewet blev foretaget i forbindelse med konference i Århus…

Continue

Begrebet “storytelling” er allerede, inden det har fundet sit fodfæste, ved at blive udvandet af at blive brugt til en…

Continue

I sprogteori kan man definere narrativer på en mere konkret måde end det ofte sker i håndbøger om organisationsteori om…

Continue

Udvalg af litteratur med relation til storytelling og organisationsteori Andersen, Heine og Kaspersen, Lars Bo (Ed.): Klassisk og moderne samfundsteori.…

Continue

En fortælling fra det virkelige liv som specialestuderende En ræv hører en underlig klapren i skoven. Den går efter lyden…

Continue

Få et tilbud eller se efter kommende foredrag og undervisning Mikael Elkan holder løbende kurser om storytelling. www.ElkanLab.dk Lær metoder…

Continue

storytelling, fortællinger, historier eller historiefortælling… sært barn har mange navne En fortælling er en mundtlig gerne, som vi bruger dagligt.…

Continue

Storytelling – bløde værdier med hårde resultater. – af Mikael Elkan (cand.mag.). Artiklen er oprindeligt skrevet til corporaterelations.dk  ”Hvis disse…

Continue

Hvad er storytelling, og hvad skal de humanistiske videnskaber bruge det til. Storytelling har op igennem 90’erne været et modeord.…

Continue

Virksomheden eller produktet skal skabe oplevelser, værdier og følelser for at kunne konkurrere – påstanden er også at fortællinger kan…

Continue

Kommentarer fra seminar hos Berlingske Tidende afholdt i 2002 Fire virskomheder mødtes i 2002 hos Berlingske Tidende til at diskutere…

Continue

Aktantmodellen, berettermodellen, fortællemodellen, eventyrmodellen… modellerne er mange. Her er aktantmodellen beskrevet til at konstruere historiefortællinger – af Mikael Elkan (cand.mag.)…

Continue

Et par råd og vejledning Det sværeste ved enhver jobsøgning er at dine konkurrenter er usynlige. Derfor skal du fremhæve…

Continue

Igen i 2007 kaster forbundet Kommunikation og Sprog sig ud i en forumdag. Der er forhåbentlig udsigt til at de…

Continue

Ordet spindoktor er hentet direkte fra det engelsk-amerikanske: spin doctor.  Spin som i snurre eller spinde “Spin” refererer til at…

Continue

Få spørgsmål og svar på de fleste mærkværdige ting om sprog og kommunikation.  Post et spørgsmål her i forummet. Der…

Continue

Referater er en overset genre. For de fleste virksomheder er det en hovedløs handling ,som skal gøres, men den er…

Continue
Pressemeddelelser

I dag er pressemeddelelser mest officielle udtalelser eller udsagn, da meget kommunikation foregår via andre kanaler. Det er år siden…

Continue

Forandringer skal kommunikeres og håndteres – den der lever stille, lever ikke længe Forandringskommunikation i virksomheder kræver en strategi, håndtering…

Continue

Anekdoter Anekdoter er korte fortællinger, som er almengyldige og ikke har nogen egentlig fortæller, men som kan fortælles af alle.…

Continue

Tekster og kommunikation som produkt  – af Mikael Elkan Om krav til teksters korrekthed, form og hvad man bør fokusere…

Continue

NLP-terapiens grundlag – NLP-terapeutens forståelseshorisont  Følgende er skrevet på baggrund af et interview med en NLP-terapeut fra NLP-huset. (Litteraturlisten er…

Continue

Journalisten er firmaets bedste ven Få virksomheder og organisationer forstår at udnytte pressens selvglæde ved at fortælle den gode historie. I…

Continue

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Hvad er det f.eks. at forstå hinanden? Hvornår kan dit barn sin 3-tabel?…

Continue

Mellem to verdener Om fiktion og virkelighed af Mikael Elkan – oprindeligt trykt i Sentura – Tidsskrift for litteratur og…

Continue

Faglitteratur om kommunikation Girafsprog – Marshal B. Rosenberg Rosenbergs udødelige klassiker til at skabe konstruktiv kommunikation eller ikke-voldelig kommunikation. Tankegangen…

Continue

Intranet i virksomheder Vejledning til hvordan I kan tænke intranet og kommunikation ind i en virksomhed. Ofte havner projekterne nemlig…

Continue

Måling av kommunikation Kommunikationsmåling – fra ord til tal En af de store udfordringer og samtaleemner i det nye årtusind…

Continue

Kommunikation Elkans sider om kommunikation Kommunikation vs. information – elkans definition Information = at ændre eller påvirke en adfærd. Fx…

Continue

Virksomhedens breve og -mails Virksomhedens breve og mails er ofte det første eller sidste møde med kunden eller en samarbejdspartner.…

Continue

Transaktionsanalyse Transaktionsanalyse er en enkel model til analyse af kommunikation i samtaler Målet med transaktionsanalysen er at placere de overordnede…

Continue

Storytelling/Historiefortælling Storytelling er brug eller analyse af fortælling til formidling af værdier eller forandringer Storytellings anvendelse og felter Storytelling bliver…

Continue

Sprogpolitik for virksomheder En sprogpolitik skal sikre at man skriver ensartet og møder kunderne eller brugerne på samme måde. Her…

Continue

Målgrupper Viden om målgrupper er noget af det vigtigste inden for kommunikation. Kender man ikke sin modtager, så er det…

Continue

Girafsprog og modsproget ulvesprog er et redskab til at bevare dialog i samtaler Girafsprog er opfundet af Marshal B. Rosenberg,…

Continue

Effekttrappen er et redskab til at vurdere og planlægge kommunikation og markedsføring. Effekttrappen giver nogle tommelfingerregler for hvad man kan…

Continue

Kommunikationspolitik for virksomheder En kommunikationspolitik skal sikre at virksomheden kommunikerer ensartet og gennem de rigtige kanaler. Her finder du et…

Continue

Del med dem du kender