Del med dem du kender

Kommunikation

Elkans sider om kommunikation

Kommunikation vs. information

Information = at ændre eller påvirke en adfærd ved at oplyse data til en person. Fx at informere om at et møde begynder kl.08:15 for at få folk til at møde om

Kommunikation = at gøre fælles og inddrage andre i sin vurdering, fortolkning, forståelse eller verdensbillede. Nogle opfatter bevidst kommunikation som manipulation – og dermed uetisk. Det er et grundlæggende problem ved at arbejde med kommunikation. Kommunikation har mange facetter der favner sociologi, lingvistik, psykologi og filosofi.

Kommunikation som begreb

Kommunikation bruges om alle former for udveksling af lyd, tegn og symboler mellem to enheder som har tilegnet sig eller er blevet tildelt et sprog – det være sig mennesker eller maskiner. Det gør det vanskeligt at arbejde med.

Ordet kommunikation kommer af det latinske communicare, hvilket nogenlunde oversat betyder “at gøre fælles, fordele”. Vi kender en bøjning af det latinsk ord fra kommune, kommunisme og kommunion.

Måling af kommunikation

Det helt store spørgsmål er hvordan man måler noget, der næsten per definition udgøres af en fortolkningspraksis.

Et bud kunne være at kommunikation netop skal ses som opfyldelse af “at gøre fælles”. Det er kommunikationens målsætning, dvs. hvor forståeligt er et brev for dem man skal gøre det fælles for, hvor mange når man ud til, hvem har tilmeldt sig, hvor mange er tilfredse…osv.

Blogs

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+What the blog? Blogs er en slags online dagbog og et medie der har udbredt sig hurtigt og med ekstrem gennemslagskraft i begyndelsen af dette årtusind.

Share
Viral markedsføring

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Viral kommer af ordet virus. Ideen er at viden og kendskab til ens produkt spreder sig på samme måde som en virus: ved kontakt med andre.

Share
Når målgruppen ikke er målet

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+ Trykt i Kommunikation & Sprogs medlemsblad 2016 Den gode gamle med at kommunikation kommer af “communicare”, som betyder “gøre fælles” er i den grad udfordret

Share
Dialog er det nye sort

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+ Samtale som middel til inddragelse af medarbejdere   Af Jann Scheuer, viceinstitutleder og lektor på Nordisk Forskningsinstitut, Københavns Universitet Fra kommunikation til dialog Der er

Share
Storytelling som begreb

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Storytelling har siden midten af 90’erne været et af de store buzzwords inden for marketing, branding, PR og kommunikation.  Ordet bliver brugt om mangt og meget.

Share
Anekdoten – den stærkeste fortælling

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Mange spørger hvordan man så skal gøre, hvis man gerne vil bruge storytelling. En “nem” indgang er at bruge anekdoter. Den omninarrative fortælling Anekdoten har nogle

Share
Publikationer

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Storytelling / historiefortælling i organisationer Interview: Radiointerview om storytelling – 2005 Interviewet blev foretaget i forbindelse med konference i Århus om storytelling. Åbn interview som mp3

Share
Storytelling i perspektiv

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Begrebet “storytelling” er allerede, inden det har fundet sit fodfæste, ved at blive udvandet af at blive brugt til en teori om alt Følgende er storytelling

Share
Narrativer som begreb inden for storytelling

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+I sprogteori kan man definere narrativer på en mere konkret måde end det ofte sker i håndbøger om organisationsteori om storytelling – fx ud fra grammatiske

Share
Litteratur

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Udvalg af litteratur med relation til storytelling og organisationsteori Andersen, Heine og Kaspersen, Lars Bo (Ed.): Klassisk og moderne samfundsteori. Hans Reitzels Forlag, 1996/2000. Andersen, Heine,

Share
Harens speciale

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+En fortælling fra det virkelige liv som specialestuderende En ræv hører en underlig klapren i skoven. Den går efter lyden og kommer til en lysning. Her

Share
Foredrag og kurser

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Få et tilbud eller se efter kommende foredrag og undervisning Mikael Elkan holder løbende kurser om storytelling. www.ElkanLab.dk Lær metoder og hør erfaringer om at bruge

Share
Storytelling i virksomheder

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+storytelling, fortællinger, historier eller historiefortælling… sært barn har mange navne En fortælling er en mundtlig gerne, som vi bruger dagligt. Fortællingens styrke er den relation fortælleren

Share
Virksomheder kan jo ikke fortælle

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Storytelling – bløde værdier med hårde resultater. – af Mikael Elkan (cand.mag.). Artiklen er oprindeligt skrevet til corporaterelations.dk  ”Hvis disse vægge kunne tale,” siger man, men

Share
Storytelling til tælling?

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Hvad er storytelling, og hvad skal de humanistiske videnskaber bruge det til. Storytelling har op igennem 90’erne været et modeord. Artiklen debatterer storytelling og brugen af

Share
Storytelling som online branding

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Virksomheden eller produktet skal skabe oplevelser, værdier og følelser for at kunne konkurrere – påstanden er også at fortællinger kan det, og spørgsmålet er her om

Share
Hvad kan storytelling – brugt eller misbrugt af virksomheder

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Kommentarer fra seminar hos Berlingske Tidende afholdt i 2002 Fire virskomheder mødtes i 2002 hos Berlingske Tidende til at diskutere storytelling ved et seminar afholdt af

Share
Brug af aktantmodellen til storytelling

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Aktantmodellen, berettermodellen, fortællemodellen, eventyrmodellen… modellerne er mange. Her er aktantmodellen beskrevet til at konstruere historiefortællinger – af Mikael Elkan (cand.mag.) Aktantmodellen er en model som de

Share
Jobansøgninger og jobsamtaler

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Et par råd og vejledning Det sværeste ved enhver jobsøgning er at dine konkurrenter er usynlige. Derfor skal du fremhæve nogle sider af dig selv, som

Share
Kommunikations- og Sprogforum

Del med dem du kenderFacebookTwitterGoogle+Igen i 2007 kaster forbundet Kommunikation og Sprog sig ud i en forumdag. Der er forhåbentlig udsigt til at de har lært noget af 2006, hvor

Share